Martin Bashir blamed ‘professional jealousy’ for Panorama document forgery story

Bashir was found to be in ‘serious breach’ after revelations came to light about how he secured the interview with Diana, Princess of Wales.

Martin Bashir blamed ‘professional jealousy’ for Panorama document forgery story PA Media

Martin Bashir told colleagues “professional jealousy” and his background were to blame for allegations that he secured an interview with Diana, Princess of Wales through deceit.

The email, written just months before documentaries into the Panorama interview exposed the scandal, was disclosed after the BBC was ordered by a judge in December to hand over around 3,000 emails relating to the affair.

Bashir was born in London to Pakistani parents and attended a comprehensive school in Wandsworth.

Journalist Andy Webb had put in a freedom of information (FOI) request more than two years ago for the material.

In an email, dated July 20 2020 and seen by the PA news agency, Bashir told the head of BBC history, Robert Seatter, that forged documents played no role in obtaining the interview and it would have caused less controversy if a “dynastic” journalist such as a Dimbleby had been involved.

He wrote: “I am sorry to hear that this so-called ‘forgery’ story has reared its head again.

“It played no part in the interview but did allow professional jealousy, particularly within the corporation, to hang its hat on alleged wrongdoing.

Martin Bashir (Ian West/PA). PA Media

“At the time, it was also apparent that there was some irritation that a second-generation immigrant of non-white, working class roots should have the temerity to enter a Royal Palace and conduct an interview.

“It would have been so much easier if one of the dynastic families (Dimbleby et al) had done it!”

Bashir also told Mr Seatter he had been praised by the then-prince of Wales’ staff for not giving interviews about the programme.

He wrote: “Since returning to the UK in 2015, and re-joining the BBC in 2016, senior staff in the Prince of Wales’ Office (to my surprise) have expressed their gratitude for my declining of all requests to discuss the interview.

“As I am sure you will understand, the words of the late princess have been deployed to attack surviving members of the Royal Family, particularly the Prince of Wales, something that I have never wanted to do.

“Some day-who knows when (!)- I will need to look back and reflect upon a career that included but hope was not wholly defined by a single interview.

“For that I’ll need to work hard at recollection – something that I find very difficult.”

Mr Seatter was asking for a statement from Bashir following being asked to “release an archive interview about the event, which mentions a forgery story involving yourself”.

Bashir appeared to be referring to the then prince of Wales, now King, and journalists David Dimbleby, who regularly covers royal and political occasions for the BBC, and Jonathan Dimbleby, who interviewed Charles about his marriage, in his email.

This was ahead of the November 2020 broadcast of an ITV documentary The Diana Interview: Revenge Of A Princess in which graphic designer Matt Wiessler spoke about mocking up the documents for Bashir.

The BBC later apologised and made a financial settlement with Mr Wiessler.

To also coincide with the 25th anniversary of the interview Channel 4’s Diana: The Truth Behind The Interview aired and Diana: The Interview That Shocked The World were broadcast in the same year.

The newly released documents show Bashir was praised by colleagues at the broadcaster after the interview, with Lord Hall of Birkenhead, who was then the corporation’s director of news, saying Bashir handled it with “excellent judgment”.

He wrote in a letter: “Dear Martin, you should be very proud of your scoop. It was the interview of the decade – if not of our generation.

“But equally importantly, you handled it with skill, sensitivity and excellent judgment.

“There were many pitfalls awaiting us – you avoided them all. I also think you have carried yourself during this whole episode in absolutely the appropriate fashion. You have changed the way we report the monarchy. Thank you, Tony.”

Members of the corporation’s Television Weekly Programme Review Board also praised Bashir at a meeting two days after the interview aired.

Newly released minutes said: “(Former Radio 4 controller) Mark Damazer said that Martin Bashir would not have been an obvious front-runner for the job but had won it through his journalistic integrity.

“It had been well done and good for the BBC that he had done it.”

Bashir, a former religion editor, left the BBC in April 2021 citing health reasons following having Covid-19-related complications.

The next month, a report by Lord Dyson concluded that the BBC covered up “deceitful behaviour” by Bashir to secure the 1995 interview and led to an apology from the corporation and a promise never to show it again.

The report said Bashir was in “serious breach” of the BBC’s producer guidelines when he faked bank statements and showed them to Earl Spencer, Diana’s brother, to gain access to Diana.

A BBC spokesperson said on Tuesday: “Throughout this process we have taken our responsibilities to comply with the directions of the tribunal extremely seriously.

“Therefore we’ve today released approximately 3,000 documents, some 10,000 pages, to Mr Webb.

BBC Broadcasting House in London (Ian West/PA).PA Media

“This latest disclosure includes many hundreds of pages of duplicates and material that was not related to the 1995 Panorama, but was nevertheless caught by the electronic searches.

“We have made redactions, where necessary, consistent with the Freedom of Information Act.

“There is nothing to support the allegations that the BBC acted in bad faith in 2020 and we maintain this suggestion is simply wrong.

“We have worked to provide relevant material throughout this lengthy process, which has involved extensive archive and record searches spanning nearly 30 years.

“We have also accepted and apologised when errors have been made and taken extensive steps to rectify those errors.

“Further, as has been said many times, far from attempting to conceal or cover up matters, the BBC commissioned Lord Dyson to conduct an independent investigation so that he could gain a full picture of what happened in 1995, including by obtaining any additional materials that people other than the BBC might possess.

“The BBC provided all relevant documentation that was in the BBC’s possession to the Lord Dyson inquiry.

“Other individuals involved in these events also supplied Lord Dyson with written materials, which are detailed in the report.

“This was published in 2021 and the findings accepted in full by the BBC.”

STV News is now on WhatsApp

Get all the latest news from around the country

Follow STV News
Follow STV News on WhatsApp

Scan the QR code on your mobile device for all the latest news from around the country

WhatsApp channel QR Code
Posted in